در میان مسیحیانی که معتقدند که عطایا و قدرت روحالقدس امروزه نیز باید در کلیسا دیده شود، در مورد اینکه ما چه زمانی و چگونه میتوانیم آنها را دریافت کنیم، دیدگاههای متفاوتی وجود دارد. بسیاری بر این عقیدهاند که همان گونه که در اعمال ۱۰: ۴۴ آمده، «تعمید روحالقدس» را همۀ ایمانداران در زمان ایمان آوردن مییابند: اما عطایای روحالقدس ممکن است پس از گذشت چند سال، در زندگی مسیحیان ظاهر شود. گروهی دیگر نیز معتقدند «تعمید روحالقدس» در زمان تعمید آب به وقوع میپیوندد، و در این مورد به تعمید عیسی در متی ۳: ۱۶-۱۷ و وقایع اعمال ۱۹: ۵-۶ اشاره میکنند که روحالقدس مدت کوتاهی پس از تعمید آب نازل میشود. این دو گروه اعتقاد دارند که آیات دیگری که در اعمال رسولان در این مورد وجود دارد، استثناهایی هستند که با طریق معمولی دریافت روحالقدس تفاوت دارند؛ به نظر ایشان، طریق معمول این که فرد تعمید روحالقدس را معمولا به هنگام ایمان آوردن یا تعمید آب، مییابد. طبق نظر ایشان، از آنجا که قدرت و عطایای روح که در ابتدای زندگی مسیحی و به هنگام ایمان آوردن یا تعمید دریافت میشوند، ممکن است در سالهای بعدی ظاهر نشوند، ما باید دعا کنیم و از خدا بخواهیم که این عطایا را در زندگی مان ظاهر سازد.
گروهی دیگر از مسیحیان، بر این عقیدهاند که قسمتهای مختلف کتاب اعمال رسولان نشان میدهند که قدرت و عطایا را میتوان در هر زمانی دریافت کرد؛ اما معمولا زمان دریافت آنها را مجزا از ایمان آوردن و تعمید آب میدانند (اعمال ۲: ۴، ۸: ۱۷؛ اول تیموتائوس ۱: ۶). ایشان معتقدند که اگر شخص از خدا بخواهد، قدرت روحالقدس بر او نازل خواهد شد. آنان همچنین بر این عقیدهاند که اگر ایماندارای از رهبران کلیسا بخواهد که بر او دست بگذارند و برایش دعا کنند، این کار به دریافت این قدرت کمک میکند (اعمال ۸: ۱۷، ۱۹: ۶).
در اینجا سوال دیگری مطرح میشود. عطای زبانها در زندگی ما تا چه حد اهمیت دارد؟ هر سه گروهی که در سطور فوق به آنها اشاره شد، معتقدند که تکلم به زبانها، یکی از نشانههای دریافت روحالقدس است. عطای زبانها، توانایی تکلم به زبانی است که روحالقدس آنرا به شخص میبخشد، زبانی که شخص از قبل آن را نمیداند (اول قرنتیان ۱۲: ۱۰، ۱۴: ۱-۵). در عهد جدید، تقریبا تمام کسانی که تعمید روحالقدس را دریافت کردند، خدا را به زبانی پرستش کردند (مرقس ۱۶: ۱۷؛ اعمال ۲: ۴، ۱۰: ۴۶، ۱۹: ۶؛ اول قرنتیان ۱۴: ۱۸) اما در مورد اینکه این عطا برای تمام ایمانداران است یا تنها به افراد معدودی محدود میشود، دیدگاههای مختلفی وجود دارد.
برخی از مسیحیان بر این عقیدهاند که خواست خدا این است که تنها تعداد اندکی از مسیحیان به زبانی خاص سخن بگویند. واقعیت انکار ناپذیر این است که مسیحیان بسیاری را میتوان یافت که اشخاصی بسیار روحانی هستند، اما این عطا را دریافت نکردهاند. پولس رسول خود میگوید: (آیا) همه به زبانها متکلم هستند؟ (اول قرنتیان ۱۲: ۳۰۰) و منظور پولس این است که همه به زبانها تکلم نمیکنند. مسیحیانی که این دیدگاه را دارند، ممکن است ایمان داشته باشند که میتوان از خدا خواست که این عطا را به ایمانداران ببخشد، زیرا توسط این عطا میتوان از برکات زیادی برخوردار شد. اما آنان خاطر نشان میسازند که در کتاب مقدس، به روشنی گفته نشده است که از همه انتظار میرود که به زبانها سخن بگویند.
اما گروهی دیگر از مسیحیان هستند که معتقندند نشانه اصلی یا دلیل تعمید روحالقدس در یک شخص، توانایی تکلم به زبانی خاص است. آنان خاطر نشان میسازند که پولس نیز مینویسد که میخواهد تا همه قرنتیان به زبانی دیگر تکلم کنند (اول قرنتیان ۱۴: ۵). بنابراین، این گروه از مسیحیان ایمان دارند که دو نوع عطای تکلم به زبانها وجود دارد: نوع نخست، عطای بیان پیغام خدا به جمع ایمانداران است؛ این عطا تنها به اشخاصی اندک داده میشود و باید همراه با ترجمه باشد (اول قرنتیان ۱۴: ۱-۵، ۱۳، ۲۶-۲۷). نوع دوم، عطایی است مخصوص برای پرستش انفرادی که به همه ایمانداران داده میشود (اول قرنتیان ۱۴: ۲، ۱۵-۱۷). از دیدگاه آنان، اول قرنتیان ۱۲: ۳۰ تنها به نوع اول عطای زبانها که در خدمت «دادن پیغام» به جماعت است، اشاره دارد. به عبارت دیگر، در جلسات کلیسایی، تنها به تعداد معدودی این عطا داده میشود تا با تکلم به زبانی خاص، پیغامی خاص را به جماعت بدهند. با وجود این، مطابق نظر این مسیحیان، همه باید قادر باشند که با زبانی دیگر و بدون وجود ترجمه، خدا را بپرستند و خطاب به او دعا کنند. (اول قرنتیان ۱۴: ۲، ۲۸)، و توسط این عطای فردی، از برکات روحانی بهره مند شود.
گروهی دیگر از مسیحیان نیز نظری متفاوت دارند. به نظر ایشان، اگر چه خدا در زمان تعمید روحالقدس، توانایی تکلم به زبانی خاص را به جهت پرستش انفرادی به همه میبخشد، اما همه از آن استفادهنمیکنند. برخی ممکن است چیزی در مورد این عطا ندانند، برخی دیگر نیز ممکن است بخاطر دلایلی دیگر از این عطا استفاده نکنند. این مسیحیان اعتقاد ندارند که زبانها تنها نشانه تعمید روحالقدس است. به نظر ایشان، هر عطای روحالقدس میتواند نشانه این باشد که قدرت روحالقدس وارد زندگی ما شده است. این دیدگاه سوم، با آن دیدگاه نخست همسو است که طبق آن، از همه انتظار نمیرود که به زبانها تکلم کنند. در ضمن، با آن دیدگاه نیز همسو است که طبق آن، خدا میخواهد تا هر کس از عطای شخصی زبانها برخوردار باشد و توسط آن دعا کند و خدا را بپرستد.
Total Pageviews
18,689
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
"دفاعیات مسیحی" چیست؟
دفاعیات یا "آپولوجی" از واژه یونانی گرفته شده است که اساساً به معنای "دفاعیه دادن" است. بنابراین دفاعیات مسیحی، علم دف...
-
معمول ترین مخالفت برای اعتقاد به امنیت ابدی برای نجات این است که ظاهرا به مردم اجازه می دهد هر طوری که دلشان می خواهد زندگی کنند و هنوز نجا...
-
گاهی مسیحیان درباره این موضوع بحث می کنند که آیا مسیح بر روی زمین فقیر بود یا ثروتمند؟ ابتدا باید بدانیم کتاب مقدس چه گزارشی می دهد: پولس ن...
-
در انجیل یوحنا باب ۲۰ آیه ۷ می خوانیم که آن دستمالی که با آن سر و صورت عیسی مسیح را پوشانده بودند، به کناری همراه با پارچه های کفن انداخته ...
No comments:
Post a Comment