در لاویان ۱۹ آیهِ ۱۸ میفرماید :
از کسی انتقام نگیرید و از او متنفر نشوید ؛
بلکه همسایهِ خودتان را دوست بدارید ، زیرا من خداوند ، خدای شما « هستم » ؛
{{{{{ اماّ }}}}} ؛
یهودیانِ مذهبیِ ، فقط یهودیان را همسایه میدانستند و غیرِ یهودیان را دشمن ، و از آنها متنفر بودند ؛
و عیسی مسیح بآنها تعلیم میدهد که هر انسان نیازمندی (( همسایه )) است ؛
یعنی همهِ مَردم از هر نوع رنگ و نژاد و قبیله و زبان و باوری ، (( همسایه )) ما هستند ؛
چرا که همهِ انسانها به نوعی نیازمند میباشند ؛
اما یهودیان ، مذهبی بودند . و از عیسی سئوال کردند ((( همسایهِ ما کیست ؟ )))؛
اریحا در ۳۰ کیلومتریِ اورشلیم قرار داشت ، با یک جادهِ سنگلاخ و ناهموار و خطرناک ؛
بهمین دلیل محلِ فعالیتِ دزدانِ آن زمان بود برای دزدی ؛
و مَردم اغلب در سفرهای خود در بینِ این راهِ اریحا و اورشلیم موردِ حملهِ این دزدان قرار میگرفتند ؛
و عیسی مسیح مثلی به آنها میگوید که به احتمالِ قوی باید واقعی باشد ؛
عیسی مسیحِ خداوند در لوقا ۱۰ آیه های ۳۰ تا ۳۷ در موردِ مَردی صحبت میکند که از همین راه گذر میکرده و دزدان باو حمله کرده او را کتک زده عریان و نیمه جان رهایش میکنند ؛
و بعد در بارهِ یک ( کاهن ) یک ( لاوی ) و یک (( سامری )) که از همان راه میگذشتند و این مَردِ بیچاره و نیمه جان را می بینند صحبت میکند ؛
( کاهنین ) از نسلِ هارون برادرِ موسی بودند که ، فقط آنها میتوانستند کاهن شوند ؛
( لاویان ) از نسلِ لاوی فرزندِ دوّمِ یعقوب بودند که وظیفهِ خدمت در هیکل بر آنها بود ؛
و هر دوی اینها یعنی کاهن و لاوی در بینِ یهودیان عادل ترین شمُرده میشدند ؛
اماّ عیسی مسیح میفرماید :
این دو یعنی آن کاهن و آن لاوی آنقدر مشغولِ خدمت بودند که به انسانی که مورد ضرب و شتمِ دزدان قرار گرفته و عریان و نیمه جان روی زمین افتاده بود ، مُحبّتی نشان ندادند ؛
شاید در هیکل کارهای مهم تری داشتند که در موردِ یک انسانِ بیچاره و نیمه جان که نیازمندِ کمک بود ؛
انسانی که همنوع و همسایه بود ، و حتی (( غیرِ یهودی )) هم نبود که از او متنفر باشند و یا او را دشمن بدانند ؛
و این طور مذهبی با او بر خورد کردند و وقتی او را دیدند راهِ خود را کج کرده و از سمتِ دیگرِ جاده براهِ خود ادامه دادند و رفتند !؛
(( اماّ )) نفرِ سوّم یک ((( سامری ))) بود؛
یک سامری که نیمه یهودی بود و از نظرِ کاهنان و لاویانِ مذهبی ، نجس و موردِ تحقیر !؛
که وقتی آن یهودیِ نیمه جان را دید ، نه اینکه فقط با او هم دردی کند ، بلکه از او مراقبت نمود ، بر زخمهای او شراب ریخت و روغن مالید و بست و سپس او را بر الاغِ خود سوار کرد به یک کاروانسرا برد و دو دینار به صاحبِ کاروانسرا داد و گفت :
از این مَرد پرستاری کن و اگر بیشتر هم خرجش کردی وقتی بر گردم بتو خواهم پرداخت ؛
آن رهبرِ مذهبی از عیسی پُرسید (( همسایهِ من کیست ؟ )) در حالیکه حتی یک یهودی را که باید مثلِ جان خود او را دوست میداشت ، مُحبّت نکرد ؛
در واقع آن سامری ، همسایهِ او بود و مثلِ یک همسایه نیز عمل کرد و نجاتِ آسمانی را دریافت نمود ؛
Total Pageviews
18,733
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
"دفاعیات مسیحی" چیست؟
دفاعیات یا "آپولوجی" از واژه یونانی گرفته شده است که اساساً به معنای "دفاعیه دادن" است. بنابراین دفاعیات مسیحی، علم دف...
-
معمول ترین مخالفت برای اعتقاد به امنیت ابدی برای نجات این است که ظاهرا به مردم اجازه می دهد هر طوری که دلشان می خواهد زندگی کنند و هنوز نجا...
-
گاهی مسیحیان درباره این موضوع بحث می کنند که آیا مسیح بر روی زمین فقیر بود یا ثروتمند؟ ابتدا باید بدانیم کتاب مقدس چه گزارشی می دهد: پولس ن...
-
در انجیل یوحنا باب ۲۰ آیه ۷ می خوانیم که آن دستمالی که با آن سر و صورت عیسی مسیح را پوشانده بودند، به کناری همراه با پارچه های کفن انداخته ...
No comments:
Post a Comment